Øvelse: Fullfør noe

Nå skulle jeg jo selvfølgelig ha begynt å sortere alt som sorteres kan. Men jeg har faktisk tenkt å begynne med å fullføre noe.

Et skjørt. Ta det som en øvelse.

Et skjørt er det enkleste man kan sy. Spesielt dette skjørtet. Det er en litt mer avansert utgave av de skjørtene jeg masseproduserte til Barbiedukkene mine. Barbie er ikke så veldig anatomisk korrekt, men hun er fin å øve seg på.

Jeg vet ikke helt om det er så veldig kledelig, annet enn på de som kler alt. Men for alle oss andre er det i alle fall veldig behagelig.

Man tager et stykke tøy. Det må ikke være for stivt eller tykt. Jeg har brukt blomstrete babycord, men det henger nok finere om du velger noe lettere og tynnere. Så trenger man sytråd og en litt bred strikk.

Nå er det lurt med et målebånd, men det er ikke nødvendig.

Ta utgangspunkt i midjen din og finn ut hvor sidt du vil ha skjørtet. Mitt går til litt over kneet. Har du ikke målebånd legger du bare tøyet langs kroppen og måler på den måten.  Legg til ca 5cm. Det bruker du til opplegg nederst og til strikken øverst (jeg brukte 25 mm bredt strikk, bruker du bredere strikk, må du legge til mer.) Dette er høyden på stoffstykket.

Så bruker du hoftevidden din som utgangspunkt og legger til 10-15-20 cm (alt etter hvor vidt du vil ha det. Husk at du skal få det over rompa, og det skal gå an å sitte i det.) Dette blir bredden på stoffstykket.

Klipp ut et rektangel med disse målene.

F.eks . 50 X120 cm.

Sy sammen kortsidene med ca 1 cm sømmonn. Du har nå en kjekk sylinder som du forhåpentligvis kan trekke over rompa. Er du flinkere enn meg, tar du nå fram strykejernet og presser sømmonnet ut til sidene. Det skal være midt bak.

Og nå kommer det lure:

Barbiedukkene mine hadde skjørt med løpegang øverst. Jeg brettet ned kanten øverst og sydde en søm slik at det ble plass til å dra strikken gjennom. Det er imidlertid veldig irriterende at strikken vrir seg inni løpegangen (og det gjør så brede strikk)

Så her er et tips:

Sy fast strikken.

Mål med strikken rundt midjen og finn ut hvor stramt du vil ha det. Sy sammen. Ta på strikken og sjekk en gang til at den ikke blir for vid eller for stram før du klipper den av.

Nå skal strikken sys kant i kant med toppen av skjørtet. Strekk det ut mens du fester det med knappenåler på fire steder. Sy fast med sikksakksøm,samtidig som du strekker strikken. Brett over og sy en gang til, nå med rettsøm. Nå holder strikken seg på plass.

Ta på skjørtet. Sjekk lengden. Merk av. Brett opp dobbelt, press falden og sy.

Bilde

Jeg sydde på lommer, for det syns jeg er så kjekt. Nå har jeg et veldig behagelig skjørt som minner vagt om en eller annen husmorkjole jeg mener min bestemor brukte på 70-tallet. Og jeg har flyttet et av stoffstykkene mine fra haugen og over til klesskapet.

Oppdrag utført!

Bilde

Legg igjen en kommentar

