Vi tester. Del 2

Det var den oppskriften på fargeprint-forbehandlingsmiddel ja…

(Les her for original post på engelsk – jeg har bearbeidet den litt videre her under)

Tøymykner og vann hadde jeg fra før. Det neste jeg måtte finne ut av var hva i alle dager alum og soda ash/washing soda er for noe, og om det i det hele tatt går an å få tak i her til lands.

Når du googler kommer du nesten alltid fram til engelsk Wikipedia, og trikset er da å be om den norske artikkelen.

Og da fant jeg: alum=alun og washing soda= krystallsoda.

Alun fant jeg på apoteket og krystallsodaen i vaskemiddelhylla på ICA.

kjemi

Jeg lurer på hvordan i alle dager noen har funnet på å koke i hop dette? Skjønt, egentlig er det en viss logikk i det. Alun blir brukt for å bedre fargeintensitet og -holdbarhet ved  plantefarging, og etter nok et googlesøk fant jeg ut at det blir krystallsoda også.

Hva tøymykneren gjør, er litt uklart for meg, men håpet om at dette skal virke ble ikke mindre.

I følge oppskriften skal altså dette blandes med varmt vann. Deretter skal det stå i 15 minutter , før stoffet haes i. Det er nok lurt å ha hansker på seg når man gjør dette, for jeg tror det kan være litt strengt for hendene.

Etter at stoffet hadde ligget i blandinga i 5 minutter, tok jeg det opp, og klemte ut all overskytende væske. Jeg tok vare på restene i et syltetøyglass, som jeg merket grundig etter at ungene kom og lurte på hvorfor jeg hadde melk stående i et syltetøyglass på kjøkkenbenken.

glass
Stoffet skal deretter tørke over natten. Jeg kjørte stoffet i tørketrommelen i stedet.

Deretter gjorde jeg som beskrevet i forrige innlegg, bortsett fra  at jeg nå prøvde med fargeprint. Og et svart-hvitt bilde som kontroll. Det var jo riktig nydelig da det kom ut av skriveren (men fy, det brukes mye blekk).

Jeg lot trykket tørke i 20 minutter før jeg klippet det fargede trykket fra det svart-hvite og la dem i to adskilte eddikbad, for å unngå eventuell fargesmitte.  Jeg målte ikke eddikmengden, men anslår en halv dl til 3 dl kaldt vann.

Dessverre gikk ikke første forsøk helt etter planen. Fargen blødde ut, og stakkars Audrey ble helt grønn på nesen. Det er mulig jeg var litt vel utålmodig…

test 1test 1 resultat

Men man lar seg ikke knekke. Jeg hadde fortsatt litt forbehandlet tøy igjen.

Denne gangen gikk jeg enda litt mer vitenskapelig til verks, og forsøkte flere alternativer.

Jeg lagde en Audrey i ren gråskala for å se hvordan hun ble sammenlignet med originalen, som nok hadde et lite fargeskjær i seg. Og i tillegg prøvde jeg tekst med farger og sammenlignet det med svart.

test 2 før

I og med at det ikke virket helt etter planen første gang, må man tenke nytt. Jeg gjorde derfor noen endringer i etterbehandlingen:

1) Jeg strøk stoffet etter at det var printet ut, før fikseringen.
2) Jeg brukte kokende vann
3) Jeg forsøkte å ha både salt og eddik i vannet (og har en kontroll med bare eddik)

Og eureka! Jeg har et resultat!

test 2 etter

Til venstre: Varmt vann pluss eddik. Til høyre: Varmt vann, eddik og salt (ca 1 ss)

Bildet er litt dårlig, men her er det for det første tydelige forbedringer fra første gang, og dessuten en tydelig forskjell på hvor mye fargene blødde ut.  Audrey har holdt seg bra i begge badene, det har også det svarte trykket. Men saltet har tydeligvis bidratt til at fargene holder bedre.

Dette vises enda bedre på nærbildet:

nærbilde tekst etter

Kun eddik til venstre, eddik og salt til høyre.

Den røde fargen har blødd litt utover i begge badene, men resultatet fra salt- og eddikbadet er likevel langt bedre enn jeg hadde forventet etter første forsøk.

Så oppskriften på (forhåpentligvis) holdbart print – i farger – rett fra blekkskriveren er altså:

Bruk lerretsstoff i 100% bomull. Silke kan visst også brukes, men det har ikke jeg prøvd.

Forbehandling:

255 g varmt vann
30 g alun
12 g krystallsoda
3 g tøymykner

Blandes i en bolle, la stå i et kvarter. Det vil boble litt, men det er meningen.

Ha i tøyet og la det ligge dekket av væsken i 15 minutter. Rør av og til for å sikre jevn fordeling. Bruk gummihansker. Vri av væsken. Den kan du bruke om igjen. Ha på et tett glass. Væsken vil skille seg, men det er bare å riste glasset, så blander den seg gjen.

La tørke over natten.

Stryk stoffet. Fest til fryserpapir (se Vi tester. Del 1)
Skriv ut. La blekket tørke i et kvarter. Ta av fryserpapiret. Stryk stoffet igjen.

Etterbehandling

3 dl kokende vann
1 ss salt
1/2 dl eddik

Blandes i en gratengform eller lignende – stoffet skal ligge flatt.
La stoffet ligge i ro i badet i 20 minutter. Ta opp, skyll av og tørk. Stryk for å fiksere til slutt.

Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at dette vil fungere for alle (etter tilbakemeldingene andre steder har visst folk hatt ymse erfaringer), men det er verdt et forsøk.

NB! Jeg brukte en Canon skriver – kanskje reagerer ikke blekket i andre skrivere på samme måte.

Gi meg gjerne en tilbakemelding og fortell hvordan det gikk dersom du prøver!

PS: Prøver videre: Her er Debbie Harry i Andy Warhol-utgave: Original, før vannbad og etter vannbad. Det lønner seg nok  å velge farger med omhu.

SONY DSCdebbie førdebbie etter

Legg igjen en kommentar

