Vi tester. Del 1

Det blir lite rydding her, for jeg har funnet noe nytt jeg vil prøve. Jeg prøver mye rart, med ulikt hell.

For å si det med en litt forslitt frase fra Pippilotta Rullegardinia: «Det har jeg ikke prøvd før, så det får jeg sikkert til!» Av og til går det bemerkelsesverdig bra.

I min reise rundt med Pinterest har jeg lest at det går an å skrive ut direkte på stoff, uten å bruke de dyre printerarkene med stoff som du kan få kjøpt, eller t-skjorteoverføringsark som, om jeg skal være ærlig, ikke nødvendigvis blir særlig fint.

Jeg har prøvd denne tutorialen med hell og klart å skrive ut direkte på stoff, med svart blekk. Resultatet ble flotte og holdbare navnelapper, som jeg kan sy på klærne til minstejenta. Er du litt mer for deg enn meg, kan du jo bruke denne teknikken til å markedsføre din egen merkevare også…

Oversatt og bearbeidet til norsk av undertegnede:

Du trenger:
En vanlig blekkskriver
Fryserpapir (sånn vokspapir som de bruker til å pakke inn kjøtt i i delikatessedisken på Meny … evt går det an å få kjøpe det i quiltebutikker, søk på nettet etter fryserpapir)
Bomullslerret (jeg har brukt et gammelt laken)
Eddik.

Jeg lekte meg først med ulike fonter i word og lagde ei A4 side med veslas navn på. NB! Bruk bare svart, de andre pigmentene tåler ikke vann like bra.

Så tok jeg et stykke fryserpapir, litt større enn A4, og et stykke lerret. Fryserpapiret bruker du kun for å stabilisere stoffet slik at du kan skrive ut på det. Du stryker rett og slett den glatte, voksbelagte sida fast i lerretet – de smelter sammen. Så klipte jeg ut begge lagene i A4-størrelse (brukte et litt tjukt ark som mal og tegnet rundt før jeg klipte ut)

Fryserpapir kan være litt vanskelig å få tak i, så det er mulig du f.eks kan tape stoffet til et litt tykkere ark i stedet.

Så inn i skriveren, slik at du får utskrifta på lerretssida. Hokuspokus!

Etterarbeid. Blekket må fikseres. Riv av fryserpapiret (Ta vare på det – det kan brukes flere ganger) og legg stoffet i vann pluss en god dæsj eddik i en halvtimes tid. Du vil se at fargen «blør» litt, men det er slik det skal være. Ta opp og skyll, og stryk det deretter tørt.

Jeg strøk vliesofix (for å kunne stryke dem fast før jeg syr dem, det stabiliserer det også litt) på baksida av tøyet, og klipte ut lappene med hakkesaks.

Tada!

lapper

Men så var det det med fargene da. Fortærende at ikke det lar seg gjøre (jeg har prøvd)

Det finnes midler å få kjøpt som kan brukes for å forbehandle stoffet slik at en kan skrive ut på det. Men det er sånt de har borti junaiten og ikke her. Kan bare tenke meg til prisen for å få sendt over 1 liter.

Men tror du ikke at noen har funnet en hjemmelagd løsning på det og. Må prøves! Del 2 følger.

Legg igjen en kommentar

