Bøker

I tillegg til å ha stoffer i den nye hylla mi, har jeg også fått plass til noen av sybøkene mine. Jeg har store mengder med sybøker. Mange kjøpt på impuls, og ikke alt er like gode kjøp, men mye god inspirasjon også. Jeg elsker å sitte å bla i dem!

Her er min høyst subjektive vurdering i ikke-prioritert rekkefølge:

Syboka (Mari Melilot)
En veldig sympatisk bok (jeg vil være venninne med Mari!) som på norsk gir en fin innføring i konstruksjon av mønsterblokker ut fra egne mål. Også litt om hvordan du kan variere grunnmønstrene.

Sew U ,Sew U Home stretch, Built by Wendy Dresses (Wendy Mullin m fl.)
Veldig gode (og billige!) inspirasjonsbøker med grunnmønstre i str XS-L, og forslag til hvordan du kan forandre disse. Kjøper du disse tre bøkene har du egentlig det du trenger, for under 600 kroner. Men dessverre er mønstrene (for) små i størrelsene (for meg). Likevel verdt det pga alle tipsene til endringer av grunnmønster.

Bøker1

Sikksakk: Sy barneklær av brukte voksenklær. (May B Langhelle)
Dette var den første syboka jeg kjøpte, og jeg liker den fremdeles veldig godt, selv om mine barn begynner å bli (for) store.  Anbefales dersom du som jeg har en hang til å ta vare på gamle skjorter, bukser og gensere som «sikkert kan brukes til et eller annet» Inneholder mønstre.

Sy om med Jenny Skavlan. Denne måtte jeg jo selvfølgelig kjøpe. Inneholder en del tips til omsøm, men klærne Jenny lager passer nok best for de som er like unge og velformede som hun selv (og med det meldte jeg meg offisielt ut av de unges selskap…)

Klær – fra kast til bruk (Anne Brit Oppdal) Gode tips om redesign av klær. Går mer radikalt til verks enn Skavlan- boka (og jeg føler meg fremdeles litt gammel…)

Sy! Från hood til skjortklänning (Jenny Hellström Ruas)
Inneholder grunnmønstre, disse er i motsetning til Sew U-bøkene gode i størrelsen. Litt røffere og en del spesielle snitt.

Bøker 2

Made by me (Anne Kristin Nås Gjerde)
Handmade (Anne Kristin Nås Gjerde)
Disse to bøkene inneholder sybloggernes egne oppskrifter. Sukkertøykjolen er en slager, ellers er det fine bøker, men mest for nybegynnere. Mye småting, ikke så mange klær.

Magisk søm (Tine Solheim). Stilen til Tine Solheim er dessverre ikke «my cup of tea». Men boka inneholder grunnmønstre og tips om variasjon over dem.

De fleste av bøkene over inneholder også en generell innføring i søm. For en rent syteknisk innføring som går litt videre syns jeg Vogue Sewing  er fin. Dette er en oppslagsbok (på engelsk) med svar på alt du måtte lure på angående søm. (Boka er opprinnelig fra 1975, og det er illustrasjonene også, men det spiller ingen rolle)

bøker 3

Og et tips til dersom du begynner å få dårlig plass i bokhylla og har en ipad: Det finnes kindleutgaver av mange sybøker. Er ikke helt det samme som å ha den fysiske boka spør du meg, men fordelen er jo at du får den med en gang. Og så er det jo en del billigere enn den fysiske boka.

Jeg har kjøpt denne som et eksperiment. Den ligner en del på Sew U-bøkene, og var slett ikke så dum.

kindle

Her er flere

Legg igjen en kommentar

