Å bruke det man har (og å ikke kjøpe mer enn man trenger)

Ett av målene med dette prosjektet er jeg til en hver tid skal ha en oversiktlig mengde stoff i hyllene mine. Litt lager kan man ha, men jeg driver tross alt ingen stoffbutikk – så maks 1/2 meter  – i høyden – pent stablet, da går det inn i to hyller i min nykjøpte expedit.

De siste par årene har jeg kjøpt og kjøpt, men ikke klart å sette saksa i noe. Da er det ikke rart at det hoper seg opp. Per i dag har jeg sikkert 50 meter stoff av ulik kvalitet. «Problemet» eller hva jeg skal kalle det for, er at jeg  alt for ofte har kjøpt 1 meter av noe jeg har trodd var fint (netthandel innfrir ikke alltid), og tenkt at jeg sikkert kan bruke det til noe. Nå skal jeg slutte med det, men det jeg har må jo brukes, og hva i alle dager kan man bruke 1 meter stoff til?  Det blir ingen ballkjole i alle fall. Ikke for at jeg trenger det, men…

Dagens liste: Hva kan 1 meter stoff brukes til? (huskeliste til meg selv)

1 meter jersey kan faktisk bli ganske mye. Det kommer selvfølgelig an på størrelsen din, men jeg er jo større enn gjennomsnittet i alle fall, og klarer for eksempel å skvise ut:

En genser (denne f.eks)
Et par tights
Ei t-skjorte/singlet (kanskje to?)
Skjørt (1 maxi eller 2 mini)
En tunika
En ermeløs/kortermet kjole

Mange gode ideer:

http://icandy-handmade.com/2012/01/tutorial-my-favorite-tee-dress.html

http://prudentbaby.com/2010/04/hot-mess/the-most-flattering-shirt-dress-diy-2/

http://www.seriouscraft.com/blog/tutorials/crafts/sew-one-yard-tee-dress

http://erincomptondesign.blogspot.no/2010/06/one-yard-wonders-dress.html

http://thecraftynovice.blogspot.no/2012/07/diy-sew-1-yard-knit-dress.html

Så går det selvfølgelig også an å kombinere stoff. Vel og merke dersom fargene og stoffet matcher. Det gjør de ikke hos meg.

Men denne kjolen må vel være både flatterende og grei å sy? Det skal jeg gjøre en gang jeg ikke skal bruke opp det jeg allerede har.
Penny_Pinafore_Cover_Shot_square

http://kitschycoo.bigcartel.com/product/the-penny-pinafore-sewing-pattern-for-teens-and-women

(Og selvfølgelig en hel haug med barneklær. Mer om det en annen gang)

Tror faktisk at dette var nok for i dag. Må ikke overdrive listeskrivinga. Da blir det heller ikke gjort noe…

Nå: Fokus!

2 thoughts on “Å bruke det man har (og å ikke kjøpe mer enn man trenger)

  1. He he, jeg har også endel enmetere liggende…. Men har stort sett sluttet å kjøpe det. Ikke shoppestopp, akkurat, for jeg har nylig oppdaget en masse nye nettstoffbutikker…. Men å kjøpe mer (eller mindre) enn 1 meter:-)

Legg igjen en kommentar

