Litt om planlegging og gjennomføring og mye om å velge rett størrelse når man ikke er helt rett selv…

Nå har krympingen av stofflageret offisielt startet.
Jeg planlegger og syr, og når målet etter noen omveier. Og mens jeg syr, lærer jeg masse.

(Tusen takk til Tante Marit og SiKaLo på Sykroken for tips underveis!)

Prosjekt: Test av kjoleidé

birds om grayonion 2012onion2012min

Stoff: Bomullsjersey fra Girl Charlee, 1,5 m.
Mønster: Onion 2012, med kort arm.
Min kjole på Matrone prøvedokke til slutt

Dette stoffet har ligget ei god stund i stoffhaugen min, delvis fordi jeg jo lider av klippevegring, og delvis fordi jeg synes det var så fint at jeg ville ha et ordentlig prosjekt å bruke det til. Jeg er  riktignok litt usikker på om jeg liker at halvparten av fuglene flyr på rygg, men jeg skjønner jo poenget med å ha retningsuavhengig trykk, og det gjorde også at jeg hadde akkurat nok stoff til dette prosjektet.

Akkurat dette mønsteret har jeg valgt fordi jeg fant denne kjolen. Jeg har også funnet et nydlig grønt stoff jeg vil bruke, men trengte å teste mønsteret først.

Dette er egentlig et mønster beregnet for fast stoff, så jeg måtte gjøre noen endringer underveis. I utgangspunktet er det ikke sikkert at det er nødvendig å gjøre noe annerledes når du bruker stretchstoff til mønstre beregnet på fast stoff, kanskje botsett fra å evt velge en størrelse mindre.

Når det gjelder akkurat meg og min kropp har jeg imidlertid lært at jeg nesten alltid må gjøre endringer. Jeg er nemlig (og dette har jeg gledet meg til å skrive helt siden jeg innså det) spinklere enn brystmålet skulle tilsi.

Hvordan kan jeg si det? Jo, jeg har tidligere prøvd å sy flere kjoler etter andre Onion-mønstre, men de har endt opp som litt bomsete kreasjoner, store i armrigningen og i overbolen. Men det er altså fordi jeg har valgt størrelse etter brystmålet, og dessuten tatt i litt ekstra fordi jeg alltid er redd fordi ting skal bli for trange. Jeg er 102 cm rundt brystet, og har derfor, etter måltabellen på mønsteret valgt størrelse 46. Og har vært kjempeirritert på disse Onionmønstrene som alle skryter sånn av (og på meg selv som ikke får dette til).

Men over tid har jeg lest meg til at de fleste symønstre er laget for damer med B-cup, dvs at de har forholdsvis mer (bredere) kropp og mindre bryst enn det jeg, med min F-cup har. Dermed vil passformen i øvre del av bolen bli feil når jeg velger størrelse etter brystmål.

Dersom man later som man er flatere enn man er, og  i stedet velger størrelse med utgangspunkt i øvre brystmål, dvs over brystet, rett under armene, vil det sannsynligvis bli mye bedre passform i overbolen.  Så kan det hende at man må gjøre noen modifiseringer for å lage plass til puppen igjen – det kommer an på hvor mye det er snakk om, og hvordan designet på plagget ellers er.

Jeg måler 95 cm i øvre brystmål, og kan derfor med hell gå ned til i alle fall størrelse 42, og i tilfellet med dette prosjektet, med stretchstoff, sannsynligvis enda mer, i og med at kjolen er ganske vid i utgangspunktet. Dette sier jeg i etterpåklokskapens lys, i og med at kjolen ble sydd i størrelse 42, men likevel ble for vid i armene (noe jeg fikset med å ta inn et par cm her og der, men som jeg nok kunne ha unngått ved å modifisere mønsteret enda litt mer).

At man bør ta utgangspunkt i øvre brystmål når man velger størrelse gjelder selvfølgelig både for klær som sys i fast stoff og klær som sys i stretchstoff, men man vil sannsynligvis måtte gjøre større endringer på plagg som syes i fast stoff i og med at stretchstoffet er mer fleksibelt. Søker du på «full bust alteration» eller FBA på nettet, kommer det opp mange tutorialer som forklarer dette bedre enn jeg kan gjøre.

Min første Onion 2012 ble vellykket. Men det jeg lærte underveis gjorde at jeg ville prøve enda en gang. Denne gangen med et annet mønster, av hensyn til stoffmengde tilgjengelig.

Prosjekt: Utprøving av størrelser

striper gråonion 2008onion2008min

Stoff: Bomullsjersey fra Stenzo, 1 m
Mønster: Onion 2008
Min kjole på Matrone prøvedokke til slutt

Mønsteret er hovedsaklig valgt fordi det ikke krever så mye stoff. Jeg valgte å ta utgangspunkt i størrelse 42 i armene, og forlenget armlinjen ut til størrelse 44 i siden, slik at det skulle bli nok plass til F-cupen. I tillegg har dette mønsteret innsnitt i siden inn mot brystet og det må av erfaring flyttes litt ned.

Her er en fin tutorial som viser hvordan det kan gjøres.

Det er ikke helt enkelt å finne ut akkurat hvor langt innsnittet må flyttes, syns jeg, så det måtte litt prøving og feiling til for å få det til å ligge fint. Det skal i teorien peke mot brystpunktet (spissen?) eller hva det heter, men ikke gå helt fram.  Det lureste er nok å sy en prøve først, og så merke av med tusj el.l hvor brystpunktet er, og så flytte innsnittet tilsvarende nedover.

Jeg flyttet innsnittet 2 cm ned. Dessuten måtte jeg ta inn 1 cm  (den jeg la ut for å lage str 44) under ermene igjen.

Så et siste notat til meg selv: Det blir nok riktigere å beholde ermene som de er, men heller bue sidesømmen litt ut mot 44-linjen.

Kjolen sitter for øvrig som et skudd, men er litt… Stripete? Derav skjerfet. Vi skal nok bli gode venner.

2 thoughts on “Litt om planlegging og gjennomføring og mye om å velge rett størrelse når man ikke er helt rett selv…

  1. Så fine kjoler du har sydd!
    Og det er veldig kjekt når man finner ut hvilke endringer man må gjøre for å få ting til å passe på seg selv 🙂

Legg igjen en kommentar

