Et lite reisebrev fra Berlin, med butikktips

Jeg har vært på jentetur til Berlin, og selv om jeg altså ikke skal kjøpe mer stoff, men bruke det jeg har, måtte jeg selvfølgelig sjekke litt stoffbutikker når jeg likevel var i byen (Eller, jeg hadde planene klare i alle fall. Men planer kan jo som kjent endres…)

Nå legger jeg ut en liten rapport fra besøket. Og neste gang jeg reiser et sted med en stoffbutikk skal jeg jammen legge ut en rapport til, for det tror jeg kan være nyttig for flere enn meg.

Berlin er en stor by, med mange stoffbutikker, men etter et googlesøk var det disse jeg endte opp med å ha på besøkslista mi. Delvis fordi de hadde nettbutikk som jeg kunne sjekke på forhånd, og som ga et positivt inntrykk av butikken.

http://www.frautulpe.de/
Veteranenstrasse 19

http://www.siebenblau.de/
Pappelallee 86

http://volksfaden.de/de/
Crellestr. 17

http://www.friedahain.de/
Gärtnerstraße 10

Tøy

Bilder tatt fra nettsidene til f.v. Frau Tulpe, Frieda Hain, Volksfaden, Siebenblau, Frau Tulpe

(Her er enda flere butikker for spesielt interesserte: http://bydi.blogspot.no/p/berlin-sewing-suppliers.html)

Det er lett å orientere seg rundt i Berlin med bane, trikk eller buss (pluss et godt kart) og det hadde nok gått fint å gape over alle butikkene på lista mi om jeg hadde vært alene. Men butikkene ligger godt spredt, og jeg hadde bare ei helg, så det ble med Siebenblau, siden det var den mest unike butikken, med kun økologiske stoffer.

Vær obs på at uvanlig mange av butikkene i Berlin ikke tar vanlig visa/masterkort, heller ikke Siebenblau, så ha med nok euro!

For å komme seg til Siebenblau kan man ta U2 eller M1 til Eberswalder Strasse.  Har du ryggen mot Mitte ligger Pappelallee  på høyre side, og nr 86 ca hundre meter inn i gata.  Veldig koselig liten butikk, ca 30 kvadratmeter stor med hyllene dekket av fine stoffer, og litt ullgarn også. (Og hyggelig dame bak disken som lurte på om vi var danske eller finske) Absolutt verdt besøket, og jeg fant stoffet jeg skulle ha!

Hadde jeg bare hatt litt bedre tid, ville jeg samtidig ha besøkt Frau Tulpe, som ligger i Veteranenstrasse, noen få stopp nærmere byen med M1. Det er også grei gåavstand mellom Siebenblau og Frau Tulpe, men vær klar over at det er lett å  bli forheftet i alle butikkene langs Kastanienalee, så beregn god tid – og legg inn spisepause på veien.

Jeg er fornøyd selv om jeg som vanlig overvurderte meg selv med tanke på hvor mye man rekker over.

Berlin anbefales på det varmeste!

Legg igjen en kommentar

