Et lite eksperiment. Hvor mange forskjellige skjørt kan man lage av firkanter?

Jeg har masse bomullsstoffer i det jeg tror kalles quiltekvalitet, som jeg har kjøpt på impuls uten klare planer, fordi de var fine… Men jeg er ingen quilter. Hva gjør man med slikt? Hadde jeg hatt småtroll med behov for barnedyner kunne jeg laget sengetøy, og blitt kvitt masse på den måten, men den tida er forbi.

Men jeg har ei lita jente som bare vil gå med skjørt.

Så jeg har ei stund tenkt på at jeg skulle prøve å se hvor mange forskjellige varianter jeg klarer å lage ut av den aller enkleste typen «barbiedukkeskjørt» som jeg har skrevet om tidligere. Det må da vel monne litt i stofflageret, selv om hvert skjørt ikke bruker så mye stoff.

Man tager først et stk barn og måler hoftevidde,  og evt ønsket lengde, hvis man har tenkt så langt.  Så er det bare å sette igang å designe!

Skal det være vidt eller smalt? Kort eller langt?

skjørt2

Det er mange muligheter:

  • Rett opp og ned- modellen
  • Med strikk
  • Med knytesnor
  • Med knapp og linning
  • Med folder
  • Med lommer
  • I flere farger

eller….

  • Med rysjer – en eller flere
  • Med kappe
  • Med kappe og rysjer
  • Med to kapper
  • Med kapper lagvis
  • Med kapper og mellomstykker
  • Kort eller fotsidt, eller midt i mellom

Her er det bare å brette opp armene…

Legg igjen en kommentar

