Et tenkt intervju – litt graving i egne sysaker (Del 1)

Jeg har tidligere skrevet litt om kroppen min, og mitt (hemmelige) ønske om å bli ny i KK. I den forbindelse tipset Gulltop meg om Wardrobe Architect-serien på Sarai Mitnicks blogg coletterie.com, og det var faktisk et interessant eksperiment å prøve ut.

Bloggserien handler om å lage seg en velfungerende garderobe gjennom å definere sin stil. Jeg prøver å finne meg selv i alt rotet, uten hjelp fra KK, eller Trinny og Susannah.

Det her stikker faktisk ganske dypt merker jeg, men la oss forsøke å holde oss til det ytre.

Jeg lar Sarai Mitnick foreta et fiktivt intervju med meg (basert på hennes spørreskjema i bloggen, og tospråklig for enkelhets skyld)

Sarai: How has your personal history informed the way you dress? When did your tastes crystalize? Have they changed over the years, and why?

Meg: Jeg ønsket egentlig å være sær og svartkledd da jeg gikk på videregående, men jeg var (og er) et gudsord fra landet og vanket ikke i kretser det det var naturlig å være det. Nå leser jeg Morgenbladet og drømmer fortsatt om å være mørk, mager og intellektuell, men jeg er nok egentlig for likefram til å få det til å fungere helt. Likevel er brorparten av garderoben min svart eller grå. Det er praktisk, og jeg slipper å tenke på hva som passer sammen. Prøver med et fargerikt innslag i ny og ne, men det fungerer sjeldent. Jeg liker plagg som har et eller annet ekstra ved seg (hva det er er vanskelig å definere), og kunne gjerne tenkt meg til en mer utpreget stil.

Sarai: How does your philosophy, spirituality, or religion affect your aesthetics and buying habits? Or, what aspects of those things would you like to see reflected?

Meg: Jeg er jordnær og praktisk, og det er lite religion og spiritualitet i livet mitt. Men jeg filosoferer ganske mye. Og jeg prøver å tenke to ganger før jeg kjøper noe, og jeg liker ting med et levd liv (men jeg er kanskje mest opptatt av historien bak plagget – dvs vintageplagg er mest interessante om de har tilhørt noen jeg kjenner) Kvalitet er viktig, i alle fall i teorien. Og naturfibre.

Sarai: How has your cultural background shaped the way you look? How did the aesthetics and values you grew up with affect your tastes as you got older?

Meg: Som sagt, jeg er et gudsord fra landet, men er vokst opp i et hjem godt møblert med mange og innholdsrike bokhyller, og en håndarbeidsutdannet mor med symaskin. Jeg kan mye, og har lest både leksikon og bibel, i tillegg til en mengde skjønnlitteratur, men favorittbøkene var (og er) mammas gamle permer fra husflidsskolen og håndarbeidsbøkene fra 60- og 70- tallet.  Den estetikken sitter i. Jeg synes ærlig og oppriktig at brunt og oransje er fint sammen, og liker blomstrete kjoler av frotte. Men selv går jeg helst i svart.

Sarai: How are you influenced by the people around you, including friends, family, and other communities you’re involved in?

Meg: Jeg er en individualist, og liker å tro at klesvalgene jeg tar påvirkes lite av menneskene rundt meg. Det er aldri noen som har fortalt meg hvordan jeg skal kle meg, og jeg har en jobb der jeg kan kle meg uformelt.

Sarai: How do your day to day activities influence your choices?

Meg: Jeg har familie, og velger praktisk og behagelig.

Sarai: Does the place you live inform the way you dress? How does climate factor in?

Meg: Selvfølgelig. Jeg bor i Trondheim og er nødt til å tenke praktisk.

Sarai: In what ways does body image affect your choices in clothing? What clothes make you feel good about the body you live in? What clothes make you feel uncomfortable or alienated from your body?

Meg: Kroppen min har jeg skrevet om før – og helt ærlig: jeg ønsker meg midje og mindre pupper. Men jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det. Jeg liker behagelige og praktiske klær – i svart – og bruker gjerne kjole og cardigan, eller jeans, tanktop og cardigan, eller ditto og et skjørt, eventuelt med et stort smykke til. Føler meg ikke vel i formelle plagg, skjorte får jeg ikke til, og i alle fall ikke om den skal puttes nedi buksa. Sko med høye hæler er heller ikke noe for meg.

Takk for intervjuet. Hva føler du nå?

Ærlig talt?  Litt overfladisk… Ikke vet jeg om jeg har svart på spørsmålene heller.

Sarai ber om et bilde som kan definere noe av dette, og jeg har googlet noen av ordene som gjentas  for å se om jeg kunne finne noe.

Mye flate sko skal innrømmes, og jeg føler meg egentlig ikke helt truffet av det google mener er «casual, comfortable, natural og black»

Jeg fant imidlertid «noe fra Japan»

Et dette meg?

Tja… Den er svart, oransje og brun i alle fall…

meg eller

 

Neste: Har løken en kjerne?

 

Legg igjen en kommentar

