(her nede har alt feil lukt og) feil farge? Hvorfor jeg velger svart. ( Wardrobe architect Del 4)

Farger – det er vanskelig det.

Jeg er blitt fargeanalysert en gang for mange år siden, og ble da funnet å være en vår. Litt mild og snill altså. Men jeg går nå likevel helst i svart. Og vil slett ikke være mild og snill. Men er det sannsynligvis likevel.

Jeg synes alle farger er vakre. Selv om jeg kanskje er dratt mot det litt skitne og støvete i nyansene, kan jeg også like klare vårfarger,  og sterke mørke vinterfarger. Og alle de ulike grønnyansene du kan se i skogen en sommerdag, og himmelen ved solnedgang en dag i februar. Eller blågrått hav en stormfull dag i oktober. Høstløv. En bukett roser. Det er jo så mye fint å velge mellom.

Det er derfor jeg stort sett går i svart tror jeg –  for å slippe å velge. Og det er jo dessuten praktisk. Trenger ikke å tenke på om fargene passer sammen.

Jeg har egentlig tenkt å fortsette med det.

Men jeg har sikkert godt av å la meg utfordre til å finne noen farger.   Det kan jo være jeg skifter mening underveis – om jeg får sortert  og synliggjort preferansene mine.

Jeg brukte Adobe Kuler, som anbefales i bloggen. Man kan ta utgangspunkt i et bilde man liker for eksempel, og får forslag til fargesammensetninger etter det.

Enda et nytt spennende sorteringsverktøy. Jeg har hatt en del aha-opplevelser de siste par dagene, og kommer til å bruke både Polyvore og Kuler framover.

Mine farger er for øvrig fremdeles mørke, men med fargerike innslag, for eksempel som dette.

roser

En ide kan jo imidlertid være å lage seg en mørk vinterpalett og en sommerpalett med litt lysere innslag. Det hadde kanskje ikke vært så dumt, og er på to do-lista mi.

peoner

Jeg  har en relativt begrenset fargepalett å jobbe med, så jeg tror jeg gir meg her.  Har man mange farger å sortere, går det imidlertid an å gå videre med organiseringen.

Neste for meg blir å identifisere mønstre og teksturer. Har en viss følelse av at den jobben også kommer til å bli ganske enkel.

Legg igjen en kommentar

