Wardrobe Architect – min del 5 – mønstre (og teksturer)

Fra: http://www.coletterie.com/wardrobe-architect/prints-solids

Som sagt, jeg tror dette blir en ganske enkel jobb – for jeg går stort sett i ensfargede klær. Men mønster liver jo opp litt, og jeg kan nok bli litt mer bevisst der.

Ting å tenke igjennom:

  • Mønster vs ensfarga?
  • Smått vs stort?
  • Kontrast vs ton-i ton?
  • Organisk vs geometrisk?

Oppgave 1 : Hvor stor andel av garderoben består av mønstrede plagg?

Jeg har noen mønstrede kjoler, og et par bluser. Av det jeg bruker mest er nok kun 10 % mønstret (dvs de to blusene) Kjolene liver opp, men jeg bruker dem ikke så ofte. Men jeg har en del mønstrede skjerf som jeg bruker ofte.

Oppgave 2: Hvilke typer mønstre foretrekker du?

Jeg velger å også inkludere tekstur her. Tekstur er egentlig ganske viktig for meg. Jeg er veldig glad i det litt grove, men samtidig luftige, som man finner i f.eks lin. Jeg liker silke, men den må ikke være blank. Flettestrikk og hullmønster. Litt gjennomsiktige stoffer som kan brukes lag på lag. Kreppede stoffer.

Mønstre: Er veldig glad i blomstermønstre på mørk bunn. Relativt små prikker er også fint –  eller småruter. Svart-hvitt eller ton- i ton.

Det kan også være artig med litt spesielle grafiske mønstre, i små doser.

De her to hadde jeg for eksempel uten å nøle glatt innlemmet i garderoben min  –  sammen med noe svart… (Orlakiely.com)

sebra poppy

Hvilke mønstre (og strukturer) kan du relatere til de fem ordene som beskriver din stil?

Uformell – naturlig – behagelig – selvbevisst – sterk

Vintermønstre

vinter

Sommermønstre

sommer

(Stoffene er funnet hos frautulpe.de, bortsett fra det med rosene, som er fra stofstedet.dk, og de to stikkede som er fra Crafting fashion)

 

Legg igjen en kommentar

