Buksemønster del 2 – Justering av egenkonstruert mønster

Nå har jeg sydd lerretsprøver av mine egenkonstruerte mønster. Jeg har konstruert to buksemønster. Et etter den klassiske metoden som Mari Melilot lærer bort i «Syboka» og et etter Cal Patch sin forenklede (?) metode i «Design it yourself clothes».

Jeg er lat og gjør det sjelden, men min lære er bedre enn min gjøren så jeg sier: Sy alltid en prøve (muslin på engelsk), om ikke annet så av den delen av plagget som er kritisk for et godt resultat. Det er ikke arbeidskrevende, og du bruker de tøyfillene du har tilgjengelig.

Når du syr prøver er det et godt tips å legge til godt med sømmonn, og sy med maks stinglengde. Da har du noe å gå på, og det er det enklere å rekke opp igjen dersom du må justere mønsteret ytterligere (og det må du sannsynligvis).

Jeg var litt lat, og sydde shorts,  i og med at det tross alt er liv og hofteparti som er det mest kritiske. Det kommer IKKE livebilde av ferdig resultat, men jeg kan melde fra om at prøvinga ikke gikk så aller verst.

Her er  imidlertid buksene pent dandert ved siden av hverandre, med bakbuksa ut (Patch til høyre, Melilot til venstre)

buksetest

Litt forskjell ble det jo, men begge buksene gikk over rompa, og satt egentlig ganske godt der.  Patch-buksa ble imidlertid i korteste laget, jeg fikk en aldri så liten rørleggersprekk (1-0 til mamma – jada, jeg skal begynne å bruke bukser med høyere liv…), og la til to cm der.  Jeg er også litt mer bulkete enn jeg har klart å gjengi  i mønsteret, så det måtte litt ekstra justering til. Skrittbuen ble gjort større, og jeg tok ut begge prøvene litt i sida for å jevne ut bulkene (dette var en pen måte å si at buksene ble bittelitt trange her og der, her har jeg nok slurvet litt med målene …)

Neste trinn i prosessen er å rekke opp, sy prøven på nytt med endringer, og prøve en gang til, osv… til man er fornøyd.

Da jeg var fornøyd med passformen presset jeg buksene, vrengte dem, klippet dem opp akkurat i sømmen og beholdt en bakbukse og en frambukse.

Vips, ferdige lerretsmønstre.

Jeg vet ikke helt om dette er den korrekte måten å gjøre det på, men det fungerer i alle fall. (i og med at jeg hadde jukset litt og lagd kortbukser, sydde jeg nå på de manglende beina. Er du petimeter syr du selvfølgelig full lerretsprøve.)

Her er mine buksemønstre. Melilot til høyre, Patch til venstre.

buksepatch buksemelilot

Alt i alt må jeg nok  si at Melilotmetoden (den klassiske) ga det beste resultatet, i alle fall når det gjelder passform.  Her har man jo også et grunnmønster som kan brukes som utgangspunkt til alle typer bukser. Så jeg vil nok beholde dette, men likevel fullføre testen og sy bukser av begge. Og jeg vil også sy en tredje bukse av et kjøpt symønster.

Alt kan jo endres på dersom man syr en test før «the real thing», og jeg tenker nå at det å konstruere selve mønsteret kanskje ikke er det mest essensielle (men artig dersom du er spesielt interessert, og som meg kanskje egentlig mer opptatt av prosess enn resultat – antagelig er det derfor jeg aldri blir ferdig med noe…), men faktisk å kunne tilpasse eksisterende mønstre til egen kropp.

Her har Melilot, og sikkert mange andre sybøker også, gode tips.

Ellers gir googlipedia som vanlig svar på det meste (søk f.eks på «fitting sewing patterns»)

Neste: blir det bukse eller kanskje noe helt annet? Ikke godt å vite. Følg med!

 

2 thoughts on “Buksemønster del 2 – Justering av egenkonstruert mønster

  1. Veldig interessant prosjekt du har på gang! Gleder meg til å lese fortsettelsen.

    Jeg har en grunn for å lage lerretsprøven i hel lengde: Da får du sjekket at sidesømmen blir rett ned. Jeg har en forskyvelse i balansen som gjør at jeg er høyere i livet foran enn det som er vanlig, altså får jeg sømmer som skrår bakover selv og passformen ellers virket ok. Dette oppdaget jeg ikke før jeg prøvde å tilpasse en lerretsbukse nå nylig. 🙂

    • Ja det kan du sikkert ha rett i! Vi oppdager sikkert masse uregelmessigheter med kroppene våre underveis i prosessen. Jeg var så fornøyd med å få rett sidesøm på shortsen min i alle fall, så får vi se på det ferdige resultatet. Ikke verre enn å starte på nytt igjen da 🙂

Legg igjen en kommentar

