Det ble en bukse!

Jeg har fullført noe igjen! (bilder kommer)

Og det ble en bukse. Riktignok ikke av egenprodusert mønster enda, men det kommer nok det også.

Dette er første gangen jeg har fullført en «ordentlig» bukse. Minnes vagt at jeg hadde et prosjekt på gang i håndarbeidstimen på ungdomsskolen, men jeg kom aldri så langt som til sluttføring. Jeg var ikke særlig motivert. Kanskje jeg burde se om den fortsatt ligger på kistebunnen hjemme og prøve å fullføre. Buksa var veldig vid og i et irrgrønt, flanellsaktig stoff. 1988 eller deromkring…

Denne buksa er imidlertid i svart stretchdongeri.

Mønsteret er Colette Clover.  Jeg har dermed fullført et av mine planlagte prosjekter (se Wardrobe architekt del 7)

Jeg likte mønsteret veldig godt, og jeg synes selv at resultatet ble bra, selv om finishen kanskje kunne vært bedre noen steder.

Det er imidlertid veldig artig å bildegoogle buksa og se at min versjon sitter minst like bra som alle de andre versjonene som ligger ute på nettet.

Det at buksa er sydd i stretchstoff bidrar sikkert i positiv retning.

Tror dette vil passe som et førstegangsprosjekt for flere enn meg. Mønsteret finnes  både i papirformat og som direkte nedlastbar pdf-fil for utålmodige sjeler.

Slik gjorde jeg det:

Siden jeg ville at buksa skulle sitte tight (først og fremst i betydningen holde seg oppe , bestemte jeg meg for å ikke sy den i str 14, som jeg skulle ha gjort etter målene, men i en størrelse mindre. Jeg sydde ikke prøve men gikk direkte til verks med hovedstoffet. Jeg la imidlertid til godt med sømmonn, og sydde sammen med lange sting først, slik at jeg lett kunne ta opp igjen og tilpasse underveis. Løste tilpasningen på den enkle måten: Tok på meg den vide buksa ut inn og merket av der den trengte endringer.

Til slutt endte jeg opp med ei bukse som ligger nærmere str 10 enn str 12. Jeg kunne sikkert hatt den bittelitt videre i beina, men den fungerer bra. Og aller viktigst: Den sitter oppe i livet. Ikkeno’ buksesig foreløpig!

Jeg er også veldig fornøyd med finishen på sømmene. Jeg brukte denne metoden for å sy ned sømmene.  Svart på svart er et dårlig valg om en vil at sømmene skal synes, men her er i alle fall både utside og innside:

utside søm

Ting jeg kunne gjort bedre:

Glidelåsen:

Den er absolutt ikke usynlig.

Slik:

finishedzip-500x333
(bilde fra coletterie.com)

Ikke slik:

zip1

Linningen:

Linningen var det vanskeligste med hele buksa, og jeg fiklet litt med den. I utgangspunktet skal den være i tre lag. Jeg valgte smårutete bomull på innsida, og i tillegg skulle det strykes på mellomlegg for stabilisering. Det gikk opp for meg at det ville gjøre at stretchen forsvant, og linninga dermed ville bli for trang, så strykeinnlegget ble røsket av. Linninga har dermed bare to lag, og er muligens ikke så stabil som den burde ha vært. Jeg fikk i ettertid tips om at jeg jo kunne sy i et ekstra lag av hovedstoffet i stretch i stedet. Det blir neste gang.

I tillegg er det er ei glipe i ryggen som burde ha vært tatt mer inn, og buksa er litt høyere foran enn bak. Jeg må forske litt mer på hva det skyldes. Sannsynligvis er det noe med skrittbuen som er blitt litt feil.

Dessuten burde jeg ha avsluttet kanten på den indre linningen med skråband i stedet for å bare brette den inn og sy stikninger, for det ble veldig fiklete, og vanskelig å treffe riktig med sømmen.  Det er faktisk mulig at jeg kommer til å finne fram sprettekniven og ordne det.

Slik:

06-bind-inner-waistband-650x433
(bilde fra coletterie.com)

Ikke slik:

lining

Forarbeidet:

Jeg burde ha målt beinlengden på mønsteret. Mønsteret finnes i to versjoner, en kort og en lang. Jeg ville i utgangspunktet ha lang bukse. Men som dere ser er den blitt ganske kort. Hvilket skulle bevise at beina mine er lengre enn gjennomsnittet. Jeg er imidlertid fornøyd med lengden.

Og: Etter at jeg har fullført ser jeg nå at det finnes et meget godt hjelpemiddel for tilpasninger og søm av denne og andre bukser her: http://www.sewalongs.com/clover

Les og lær!

 

 

Legg igjen en kommentar

