Noen tidligere forsøk – fra ubrukelig til godt brukbart

BildeBildeBilde

Jeg fikk så lyst til å dele disse tre, som inspirasjon til hva man kan gjøre for å forbedre livet til plagg som ellers ligger og tar opp plass i klesskapet.

Jakken er et bomkjøp fra Cubus, i utgangspunktet en genser som var helt feil i størrelsen som jeg aldri fikk somlet meg til å levere tilbake. Den lå i posen sin et halvt år før jeg forfremmet den til det stadig voksende «lageret med klær som det skal gjøres noe med en gang». Der ble den liggende ei god stund før jeg endelig torte å sette saksa i den. Den var generelt for trang, spesielt i armene.

Jeg klippet opp i front, tok 15 cm av armene, og sydde sikksakk over sømmene. Tenkte først å la ermene rulle seg opp, og kante jakken med skråband, men så fant jeg ut at garnet jeg hadde liggende til et annet prosjekt matchet perfekt. Jeg fant altså fram heklekroken i stedet,  heklet noen rader med fastmasker, og resultatet ble ganske  bra. Fra ubrukelig til meget brukelig, nesten litt chanelschwung?

De to genserne sydde jeg i fjor. Begge er med raglanerm, noe jeg nå har innsett ikke er noe for meg. Men synd å kaste, så jeg har prøvd å forbedre dem litt

Den grå hadde i utgangspunktet strikk i halsen, type singoalla, men den var ikke helt kledelig, jeg så litt vel høybrystet ut i den.
Den røde hadde vanlig utrigning, men heller ikke den fungerte noe særlig.

Det hjalp imidlertid å åpne dem opp i halsen.

Jeg klippet av den eksisterende halsen på begge. Så sydde jeg tungesting med heklegarn rundt halsen, og satte deretter igang med heklekroken. Mønsteret ble til underveis. Den røde har bare to rader med fastmasker, den grå er litt mer avansert. Den røde fikk også tilsvarende behandling rundt ermene.

Back on track: Jeg holder på å sy meg et par linbukser av mitt egenkonstruerte Cal Patch-mønster. Det ser lovende ut.

Legg igjen en kommentar

