Bukse i lin, grå.

Linbukse – bukse to i buksesømsammenligningsprosjektet mitt. (bilde kommer etter hvert)

Stoff: Ca 1 meter grå lin, muligens biolin fra Hilco (?) I minste laget for å lage ei fullstendig bukse.

Dette er altså mitt andre bukseforsøk. Den henger oppe, og den ser slett ikke så verst ut, men det er fortsatt noe som ikke stemmer helt.

Buksa er sydd etter mitt egenkonstruerte mønster, versjon 1 (Cal Patch). I og med at dette skulle være en luftig sommerbukse ønsket jeg å lage den videre enn mønsteret, så jeg la til ekstra i sømmonnet hele veien rundt.  Så enkelt er det imidlertid ikke nødvendigvis. Jeg har en mistanke om at jeg heller burde ha delt mønsteret på midten og lagt til ekstra vidde på den måten, for å beholde proposjonene i mønsteret.  Åkke som, det ble litt justering å gjøre, særlig i livet. Sliter fremdeles med den glipa baki ryggen, og fortsatt er det et eller annet med skrittbuen som ikke stemmer.

Buksene er igjen blitt litt korte, denne gangen er det ikke fordi jeg ikke har målt godt nok, men fordi linstoffet jeg brukte var klippet skjevt (fy til den som har gjort det), så det var rett og slett ikke nok stoff til to like lange bein.

Så da fikk det bli høyvannsbukse, fin til å vasse langs strandkanten med.

Linninga er i dobbelt lag med bomullslerret, stjerner på det ytterste, og kantet med sennepsgult skråband.

Denne gangen er jeg veldig fornøyd med finishen på linninga, men jeg har fiklet litt med hvordan jeg skal få den til å holde seg på plass. Nå har den en understikning sydd gjennom sømmmonnet på alle tre lag, og en toppstikning, i tillegg til at den er festet med noen ekstra sting i sømmene. Den blir imidlertid fortsatt litt skeiv/vrir seg ved bruk, men jeg tror det rett og slett kommer av slurv – at linnnga er blitt litt trangere enn buksa, fordi jeg tok inn i livet etter at jeg egentlig hadde sydd ferdig linningen, og at proposjonene på linningen ikke ble helt riktige fordi jeg ikke gadd å sprette av hele  greia, men bare delvis, og klippet av litt på den ene sida. Så ikke gjør det vær så snill.

bukse
Dette er altså innsida av buksa, om noen skulle tvile på det.  Ikke legg merke til at sømmen jeg har festet skråbåndet med er krokete, jeg vil heller rette oppmerksomheten mot at innsida nesten er finere enn utsida. Siden sist har jeg lært at dette heter indresøm (flat felled seam på engelsk)

Glidelåsen er som vanlig ikke helt bra.  Det er et gjenbrukslås som var klippet litt av øverst, noe som har resultert i at det har en ekkel utstikkende plastflipp som stikker meg i hofta. Har prøvd å bote på det med en knappelapp (?) på innsida, men det ble ikke  helt vellykket. Og glidelåsen stikker fortsatt. Jeg får sette en plasterlapp på hofta.

en knappelapp
En knappelapp? Ikke særlig pen, derfor et minibilde…

Der har jeg igjen for å være alt for utålmodig og ikke klare å vente til jeg er på en glidelåsbutikk.

glidelåset
Det her får jeg ikke helt til…

One more to go før prosjektet er fullført. Neste bukse skal i alle fall være lang nok i beina. Og så skal jeg øve meg på å sy i glidelås.

2 thoughts on “Bukse i lin, grå.

  1. Det hadde vært morsomt å få sett hele buksen utenfra også. 🙂 Det ser ut som du har lært en hel masse på veien, og snart skal vi jo kontruere buksemønster sammen på sykroken 🙂 Da kommer du til å ligge foran alle sammen.

    Jeg synes linningen din ble supertøff.

    • Hehe, joda, det kommer kanskje (forhåpentligvis) bilde av begge buksene etter hvert. Må bare finne meg en fotograf… Buksene passer dårlig på matrone prøvedukke. Hun har jo bare ett bein…

Legg igjen en kommentar

