En kjole – 2. gangs forsøk

I fjor sydde jeg en «Sukkertøykjole» – fra boka «Made by me» Det er veldig mange som har sydd denne kjolen etter hvert, og jeg liker fasongen godt, helt objektivt sett.

Men på meg har den ikke vært særlig fin, dvs skjørt og deler av bolen sitter  fint, men oppe i halsen blir den alt for voldsom for meg med mitt nokså store brystparti. Jeg har prøvd å ha den på meg et par ganger, men det funker ikke noe særlig.

Jeg vil ikke være en matrone, men derimot en sval langlemmet sylfide. En kan dessverre ikke få alt her i livet, men noe må jeg da klare å kunne få til av kjolen. Nå henger den bare der og ser litt trist ut.

Jeg har sett på denne kjolen ei stund, og nå lurer jeg:

Kan jeg få denne

ruter1
Mitt noe overveldende sukkertøy

til å bli noe sånt som dette montro?

grapesofwrathtitle
Bilde fra http://www.sewcountrychick.com/

Work is in progress.

Det er jo enkelte ting jeg ikke kan gjøre noe med –  rynkingen under brystet er jo for eksempel ikke mulig å få til, men alt i alt er ikke kjolene helt ulike. Jeg kommer neppe til å sette i noen blonder heller, rutene er nok, tenker jeg.

Foreløpig har jeg sprettet av ermene og gjort både dem og frambolen smalere. Det er også mulig jeg i tillegg kommer til å lage et innsnitt oppe på skuldrene, for å lage enda mer fasong på ermene. Så kommer jeg også til å klippe dem av en del slik at de blir mindre flagrende.

I tillegg har jeg klippet ned halsen slik at den blir mer utringet, og planlegger å rynke det som enda er til overs litt sammen og sette et skråband i toppen i stedet for strikk,  slik at det blir litt stødigere.

Nå ligger kjolen sammentråklet og venter på at symaskinen skal gjøre jobben sin. Det blir spennende å se hvordan den blir!

Dette har jeg ikke funnet på helt av meg selv, jeg har som vanlig fått tips fra mine gode hjelpere på Sykroken.no. Takk for hjelpa –  dere vet  hvem dere er!

2 thoughts on “En kjole – 2. gangs forsøk

Legg igjen en kommentar

