Kjole v. 2.0

For et par uker siden begynte jeg å sy litt om på  en kjole som har ligget i kurven med «prosjekter som bør forbedres» siden i fjor sommer. Nå er jeg sannelig blitt ferdig med den også!

Her er kjolen min  –  før og etter beskjæring, og inspirasjonskilden:

ruter1grapesofwrathtitlekjoleferdig

Versjon 2.0 kommer ikke helt til sin rett på Matrone prøvedukke, men kjolen sitter mye bedre på meg nå.

Inspirasjonskilden var i sin tur inspirert av John Steinbecks «Vredens druer» . Det ble ikke helt amerikansk 1930-talls fattigvamp av meg, mer nordisk likefram mamma anno 2014, men dog.

Dette har jeg gjort:

  • Jeg sprettet av kappen og sydde på en bred kant i stedet.
  • Jeg tok inn litt av vidden i skjørtet slik at det ble rettere.
  • Jeg sprettet av ermene og gjorde dem mye smalere og kortere.  Det gjorde jeg ved å ta utgangspunkt i det eksisterende ermemønsteret , brette det sammen på midten og på den måten fjerne noe av vidden i ermet, før jeg klippet ermene på nytt.
  • Jeg gjorde også overbolen litt smalere.
  • Jeg kuttet vekk en god del av utrigningen, både foran og bak.
  • Jeg rynket den nye halsen lett sammen, og sydde på et skråbånd til ny, usynlig løpegang på innsiden av halsen. Litt fiklete, og det endte opp med at jeg håndsydde løpegangen til kjolen med usynlige sting. Hadde jeg brukt maskin ville det blitt veldig klumpete, og jeg har bare godt av å roe litt ned med håndsøm.

bilde 1 (3)
Usynlig søm?Joda, jeg er ganske flink…

  • Nytt bånd i løpegangen ble justert til passe kledelig utrigning.

bilde 2 (2)
Ny løpegang.

Mønster: Meget modifisert «Sukkertøykjole» fra boka «Made by me».

2 thoughts on “Kjole v. 2.0

    • 🙂 Har ikke lest den enda jeg… Skam å si. Et av mange hull i dannelsen… Satser på å bli sett lett henslengt under parasollen i kjolen min, lesende på Vredens druer om ikke lenge…

Legg igjen en kommentar

