Flekkfjerning og annen fikling – fredag hele uka

Jeg prøver å bli flinkere til å dekorere plaggene jeg lager, og her synes jeg at jeg har fått til noe.

Den lille barne-t-skjorta fra H&M var nesten ubrukt, men hadde fått en flekk midt på som jeg ikke klarte å få vekk.Den kosta bare 49 kroner, men synd å kaste den.

bilde 2 (2)

Jeg kunne ha applikert på en figur, men jeg hadde lyst til å prøve noe nytt. Dette er et motiv jeg har klippet/skåret ut av strykefolie fra Stoff og Stil.

Jeg samler på kule bilder og sitater på Pinterest, så dette er et design jeg rett og slett har stjålet fra nettet.  Antagelig er det ikke lov, men i og med at jeg slett ikke har tenkt å tjene penger på det, så får det arkiveres under «kunstneriske friheter»…

Dette må gå under merkelappen «tungvint flekkfjerning». Jeg brukte et par timer på å lirke-skjære ut bokstavene med skalpell. I tilfelle du skulle lure: Det er den gummiaktige sida som skal strykes ned mot skjorta, så her måtte det en del tenking til for å unngå speilvendte bokstaver. Sikkert flere måter å gjøre dette på, men jeg speilvendte hele greia i printeren, skrev ut motivet og tapet det fast på den gummiaktige sida av folien, og skar det ut gjennom papiret. Du må være veldig forsiktig når du lirker løs «avskjæret».

Skjorta er nå blitt for lita, men jeg har klippet ut motivet og tenker å sy det på noe annet etter hvert.  Det fortjener det, når jeg brukte så lang tid på det.

***

Så en topp jeg har sydd selv. Den er flunkende ny og var helt uten flekker. Men litt grå. Mønsteret er (som vanlig) Plantain fra Deer&Doe. Denne gangen uten ermer. Det er enkelt å lage tanktop av gensermønstre. Bare hev ermringningen 1-2 cm, og skjær litt ekstra av på skuldrene og nedover, slik at det blir passe smalt uten at bh-en synes. Lurt å ta på og nåle litt før man klipper…

bilde 1 (4)

Katta er et annet pinterestfunn, et kunstverk av tsjekkeren Jaroslav Sura, som du kan lese mer om her:  http://samsmyth.blogspot.com.es/2010/08/jaroslav-sura.html

Litt mindre fikling med denne enn med alle bokstavene, men værhårene krevde sitt…

 

 

Legg igjen en kommentar

