Forsøk på redesign, eller i alle fall gjenbruk

Etter garderobeprosjektet mitt ble det intensiv rydding i klesskapet, både hos meg og ungene. Jeg endte opp med å donere en stor pose pene, men for små og nesten ubrukte plagg til Fretex. Håper de får gode hjem der de havner.

Noe ble kastet, men en god dose med ikke fullt så salgbare plagg ble også lagt til side for ymse prosjekter etter hvert.

Her er det første prosjektet. Jeg er ganske fornøyd med resultatet, men noen forbedringsmuligheter ser jeg. Den lille «bulen» i sidesømmen mellom skjørt og topp er for eksempel ganske irriterende.

siderynking
To topper blir en kjole. Dette er ikke meg, men Matrone prøvedukke (Du ser riktig –  hun har BH på)

Man tager:

Et stk singlet og et stk sommertopp fra H&M.

Singleten var i følge eieren ikke lang nok, og dessuten i feil farge, så den var nesten ubrukt. Toppen hadde krympet i lengden og var egentlig på vei i søpla. Men så oppdaget jeg at de to stoffene ble veldig fine sammen. Så da kom ideen om sommerkjole.

Dette gjorde jeg:

Toppen ble demontert og dekapitert. Jeg satt igjen med en passe lang skjørtesylinder og et flettet band som hadde vært skulderstropp. Skjørtesylinderen ble rett og slett sydd fast nederst på singleten. Det flettede bandet skal syes fast et eller annet sted som dekor, muligens i halsen.

Slik kunne den blitt, men etter å ha gått litt rundt med kjolen fant jeg ut at magebulker og tilliggende herligheter ble litt for synlige sånn som den var. Dessuten kom overgangen mellom skjørt og topp akkurat der jeg er bredest over baken, så det var heller ikke helt heldig. Jeg vurderte å klippe av og skjøte på igjen litt lenger oppe, men fant ut at det var litt kjedelig. Så jeg laget rynker i siden.

Det er flere måter man kan gjøre det på. Prøvde først å rett og slett sy et strikk i sidesømmen, men det ble litt klumpete. Jeg fikk også forslag om å lage løpegang og sette i ei snor som kan reguleres slik en vil, men i og med at jeg ikke fant noen passende snor, falt det også bort.

Løsningen ble derfor strikktråd på undertrådspolen, og det ble veldig bra, synes jeg.

Strikktråden er snurret på undertråden for hånd. Så sydde jeg tre stikninger med rettsøm, stinglengde 4. (Den ene i sidesømmen, de andre 0,5 cm ca ut på hver side).

Jeg rynket trådene litt ekstra for å få det slik jeg ville, og slo deretter rett og slett en knute på de tre strikktrådene oppe og nede for å holde dem på plass. Vi får håpe det holder.

nærbilde side
Ganske fine rynker (fargen er som på det øverste bildet, mer oransje enn rosa)

ferdig solkjole 2

Edit (aug 2014):

Her er det ferdige produktet.

I tillegg til rynkene i siden, har jeg laget løpegang i livet, med rester fra skulderstroppene til snøring. Da forsvant den irriterende bulen…

Jeg har også laget rynkning i utrigningen, og  pyntet med «broderi» inspirert av Alabama Chanin (mye snadder her)

kant

Ikke akkurat prydsaum. Men artig effekt.

2 thoughts on “Forsøk på redesign, eller i alle fall gjenbruk

Legg igjen en kommentar

