Det e god klestørk i dag.

klessnor2

Jeg er dårlig til å rydde, både i sysakene mine og ellers, men det er en type husarbeid jeg liker: Å henge ut klær til tørk.

Jeg liker ikke å putte dem i vaskemaskinen, og jeg liker slett ikke å dra ut de våte klærne og putte dem i trommelen, spesielt ikke når buksebein og skjorteermer har tullet seg sammen til en eneste stor vase. Jeg kan ikke si at jeg nyter å henge opp klær på tørkesnora i vaskerommet heller.

Men klessnora.

Å stå ute i varm sommerbris og henge opp klær.

Da koser jeg meg.

Jeg koser meg med lukta av de tørre klærne når jeg tar de inn etter en dag i vinden.

Til og med sammenbrettinga går som en lek da.

Stort sett er det jo ikke varm sommerbris.

Men jeg har altså ei klessnor bak huset.

Og det er med et snev av høytid jeg tar med meg kleskurven og klesklypene når været tilsier klestørk.

På småbruket hadde bestemora mi et forkle med klesklyper i lomma som hun knyttet på seg når klærne skulle henges opp. Det var vel oftere nordvestkuling og regn enn varm sommerbris, og sengetøyet var ofte stivfrossent når det ble tatt inn, og måtte strykes tørt.

Klessnora henger fremdeles bak uthuset der hjemme, men etter at forkleet gikk ut av bruk, blir snora kun brukt av nostalgiske feriegjester på snarvisitt fra storbyen, og klypene har morknet der de henger.

Jeg har, i et anfall av nostalgi og hjemlengsel, sydd meg en pose til å ha mine klyper i, så ikke de også morkner.

klyper2

Digitalt museum har 44 treff på søket klesklype.

Der kan du også se et klypeforkle. Bestemors var mintgrønt med noe rosa på, men ellers med lignende design. Innbiller meg at dette noe jentene måtte sy i håndarbeidstimene på skolen.

 

Legg igjen en kommentar

