Det er beinstillingen det kommer an på.

Så har man altså begynt å posere foran kamera.

En blandet fornøyelse, men jeg tror jeg har godt av det.

Ikke helt enkelt enkelt å fotografere seg selv uten skikkelig utstyr. Jeg plasserte meg selv på en skammel og iphonen på en bokstabel. Og så sprang jeg imellom. Håper ikke naboen så meg der jeg hoppet opp og ned av skammelen, for da ville han virkelig ha begynt å lure.

Etter en del tagninger har jeg nå lært meg at beinstillinga er viktig når man skal posere.

***

Modellen har på seg et omslagsskjørt, laget fritt etter denne tutorialen.

Stoffet er en bomull-lin blanding (tror jeg)  fra Stoff og Stil.

blått skjørt

 

Skapertrangen tok litt overhånd, så her er det meste gjort på frihånd, uten å tenke så mye, men resultatet ble ganske bra, synes jeg selv da. Mannen i huset trodde først det var et forkle, men etter at jeg hadde dandert det litt bedre sa han at jeg var «presentabel» (Hva han nå mente med det. Jeg bruker ham av og til til motekonsulent, og jeg tror han er litt lei av maset mitt.)

Dette gjorde jeg:

Tutorialen anslår en bredde på  2x livvidde pluss 40-50 cm til omslag. Og nesten uansett hvor smal du er, så er det mer enn vanlig stoffbredde. 1 meter stoff ble derfor resolutt revet i to like deler og skjøtt sammen i kortsidene. Så anslo jeg passe bredde, brettet stoffstykket dobbelt og klipte ut en bue i den ene sida, slik at  det fikk en halv flat oval-aktig form.

Deretter sikksakket jeg rundt, og sydde to rynketåder øverst, som jeg rynket sammen til jeg synes det var passe. Her må man nesten prøve seg litt fram. Det går kanskje an å se at mitt skjørt er litt mindre rynket på den ene siden. Det er fordi jeg ønsket at det ikke skulle bule sånn over magen.

Lagde en smal fald langs kanten før jeg sydde på linning.

Linningen har knapphull  + knytebånd som er litt smalere enn selve linningen.

Det ene knytebandet, som skal gå nesten hele veien rundt livet, er en del lengre enn det andre. Plasseringa av knappehullet er bestemt av hvor den indre delen av skjørtet havner når man tar det på. Her går det an å sy flere knapphull dersom man planlegger å vokse eller krympe…

Helt til slutt  sydde jeg noen stikninger for å gjøre det hele litt mer presentabelt.

skjørt collage

Jeg knotet noe voldsomt med å vrenge tubene som er knytebånd. Jeg visste det fantes en veldig lur måte å gjøre dette på, noe med å sy fast en snor inni tuben, men klarte ikke å komme på hvordan, så jeg satt ei god stund og fiklet med en spisepinne før jeg tok fornuften fangen og konsulterte min venn Google.

Her selvfølgelig –  Nå må jeg vel huske på dette til neste gang. NB: Jeg sydde først, og tredde snora igjennom tuben etterpå.

Legg igjen en kommentar

