Supergirl eller wonderwoman?

Vi leser Tonje Glimmerdal i heimen. Hun er det beste jenteforbildet siden Pippi (og har ei bedre bok og, spør du meg).

Når man sitter ved symaskinen, så tenker man jo på mye rart,  for eksempel dette: er man et godt forbilde for sine barn når man har en såpass feminin hobby som å sy? Burde jeg ikke heller drevet med fjellklatring eller karrierebygging?

I den anledning kan det jo være på sin plass med en liten applikasjon.

Jeg synes denne ble så kul. Trøya er en enkel singlet sydd etter mitt trofaste plantain-mønster. Bokstavene er klippet ut av sommertoppen fra i forfjor, som var lagd av et artig stoff, men ellers ikke var helt etter eiers smak.

pow2

Da blir det POW! i stedet.

Jeg samler på (kloke) ord og uttrykk som kan brukes til dekorasjon av de ellers så svarte og grå toppene jeg lager. Og POW! kan være passende i mange sammenhenger. For eksempel når du egentlig ikke har lyst til å si så mye.

Når jeg lager slike applikasjoner stryker jeg først vliesofix på baksida av stoffet jeg vil bruke.  Så overfører jeg bokstavene (speilvendt) til vliesofixen og klipper ut.  Her har jeg først skrevet teksten med en passende «tegneseriefont», som jeg skrev ut på et vanlig ark og brukte som mal for stoffbokstavene.

Deretter stryker du på motivet der du vil ha det, og syr fast. Jeg syr rundt med vanlig rettsøm 2-3 mm inne på motivet, fordi det er det enkleste, men også fordi jeg liker den litt rufsete effekten som oppstår etter hvert. Stoffet kan rakne etter mye vask, men jeg innbiller meg at vliesofixen stabiliserer litt. Dersom du velger jerseystoff slipper du det problemet, for det rakner ikke.

Her er ei anna sterk dame, og i tillegg et tips til et stykke godt lesestoff.

wonderwoman

Skulle du tvile: jeg er for kjønnskvotering  til ASA-styrer.

Legg igjen en kommentar

