Topp av en halvmeter pluss litt

Jeg har fått tid til å sy litt!

Endelig en annen topp enn Plantain.

Her får du ikke link til noe mønster, for denne er mekka helt på egen hånd, men jeg tror ikke jeg har funnet opp kruttet.

Jeg fant en rest av viskosejersey på Stoff og Stil for en stund siden, betalte bare 29 kroner tror jeg. Planen var å lage noe slags strandgevanter til å ha over badedrakten, men stoffstykket var for lite til å dekke rompa, det var egentlig for lite til å lage noe som helst, og i tillegg hadde det en skade jeg ikke hadde lagt merke til da jeg kjøpte det.

Så det havna på hylla.

Her om dagen fikk jeg imidlertid ånden over meg, og fant ut at dersom jeg snudde det på langs, kunne jeg få til noe, og dessuten utnytte hele stykket.

Omtrent dette gjorde jeg:
1: Brettet stykket på langs (strikkeretningen i stoffet går altså parallelt med bakken, ikke vannrett som «normalt»)
2: Klippet hull til hodet
3: Tredde «ponchoen» over hodet og merket av hvor armene burde være
4: Klippet vekk en bit i hver side for å forme korte flaggermusermer.
5: Sydde sammen i sidene
6: Sydde sammen avklippet til en ring som jeg så la dobbelt og brukte som avslutning/vrangbord nederst. NB: Her er stoffretningen «riktig» i fht normalen.
7: Brettet inn hals- og ermekanter og sydde over med trestings sikksakk.

Vips!

topp på tvers2

Jeg har gjort et forsøk på en slags tegnet framgangsmåte også. Her må man nok prøve seg litt fram, alt etter egen størrelse og størrelsen på stoffstykket. Metoden egner seg nok best på et tynt stoff med god fall. Det er heller ingenting i veien for å lage en topp på denne måten med stoffretningen riktig vei, men dette var en grei måte å utnytte hele stoffstykket på.

ill topp

Skredderteknisk er det muligens under pari. Men det funker, og enkle løsninger som funker kan man like!

Legg igjen en kommentar

