Sensommersol

Straks skolestart og på tide å fornye garderoben.
Jeg har flikket litt på gammelt nytt. Sydd om og bedrevet livsforlengende arbeid.

Det blomstrete skjørtet er en meget enkel patent. Jentungen hadde en kjole som hadde feil fasong og ikke ble brukt. Jeg spurte om hun ville bruke det dersom det var et skjørt, og da var det ok. Så da var det bare å finne fram strikk og saks, og klipp-klipp og sy-sy og vips!
Patenten er så enkel at den nesten ikke fortjener plass, men i tilfelle det skulle være noen noviser som leser dette: Har du en kjole som er blitt for liten men ikke er utslitt: klipp av toppen og lag skjørt! Lurer du på hvordan, så les her.

IMG_2470.JPG

Det stripete skjørtet er litt mer komplisert, men også halvfabrikata, sydd av et buksebein, tatt av ei veldig vid sommerbukse fra seint i forrige årtusen.
Her har jeg klippet opp buksebeinet men beholdt sidesømmen, men plassert den midt bak og midt foran i stedet. Tittekant av en stripete stoffrest som jeg fant i mine gjemmer. Strikk bak. Litt sånn maritim stil.

IMG_2469

Det siste skjørtet er et omsydd omsy-prosjekt, i utgangspunktet et «snurreskjørt» lagd av gamle dongeribukser. Jeg konstruerte et sirkelskjørt, som det foreksempel fins oppskrift på her, klipte ut sektorer (husk sømmonn) fra ulike bukser som så er sydd sammen igjen, og sydde i bred ribb oppe. Det viste seg at jeg i farta klarte å sy sammen feil antall sektorer, så dette er verken sirkelskjørt, kvartsirkelskjørt eller halvsirkelskjørt, men 3/4- sirkelskjørt. Fungerer utmerket likevel.

Skjørtet er blitt for kort, og frøkna som eide det var heller ikke helt fornøyd med den brede ribben, så den har jeg klipt av og erstattet med vanlig strikk. Og så har jeg rett og slett sydd på ei ekstra kappe av bomullschambray. Og laget tittekant av samme stoffet som lommene er sydd av. Så har buksene fått enda et nytt liv.

IMG_2471.JPG

Klar for 2. klasse!

Legg igjen en kommentar

