Sweater knit?

Mange av oss kjøper stoff på nettet. Det er ikke alltid  man er sikker på hva det faktisk er man har kjøpt, eller er helt sikker på hva det er man egentlig er ute etter. Jeg tenkte derfor at jeg skulle dele det jeg har lært om stoffkvaliteten som på engelsk heter sweater knit.

Grunnen til at jeg har tilegnet meg litt kunnskap om dette, er at jeg fikk det for meg at jeg skulle sy meg en cardigan. Og da måtte jeg ha stoff. Så jeg gjorde litt research og foretok en del stoffbestillinger. Og det lærte jeg en del av. Mer om cardiganer en annen gang.

Nå til dagens sak

bigswatches12.44.49cable knitgold

Illustrasjonsfoto. Kilder i rekkefølge: craftingfashion, girl charleee fabrics og fabric.com

Sweater knit er, som navnet  sier, strikkede stoffer som man for eksempel kan sy gensere av. De finnes i mange ulike varianter.  Det kan være den litt grovere, og ofte løststrikkede jerseykvaliteten som du for eksempel finner i en cardigan. Eller enda grovere strikk, med hullmønster, riller eller fletter.

Det finnes svært mye å kjøpe på nettet, men dessverre ikke så mye som ikke inneholder akryl eller polyester. Men jeg har funnet noen i bomull, lin og rayon. Ullstoff går det også an å få tak i, men det er veldig dyrt.

Det denne dama gjør er helt fantastisk, alt for dyrt selvfølgelig: http://www.craftingfashion.com/

Men her finner du også en del nyttig informasjon om slike strikkestoffer, og hvordan man syr med dem. I det hele tatt ei veldig bra nettside. Anbefales!

Her i Norge selger Kreativ litt slikt stoff ( i alle fall per høsten 2014)

Stof & Sy (Damark) har også en del.

Ellers har fabric.com   og girl charlee fabrics mye, og jeg har god erfaring med å bestille derfra. Portoen kan virke avskrekkende, ikke bli overrasket om den koster like mye som stoffet, men de sender raskt, og dersom man bestiller noe som man ikke får tak i andre steder så er det verdt det, syns jeg (men pass på 200-kronersgrensa.)

Eller søk på sweater knit fabric og finn andre nettbutikker.

Noen begrep:

Hacci/hatchi knit: Strikk med luftig kvalitet (brukes ofte synonymt med sweater knit, men de tyngste stoffene faller ikke inn under dette begrepet)
Slub knit: ujevn tråd, slik at stoffet får ujevn tykkelse. Ofte tynt, delvis gjennomsiktig stoff.
Fabric weight: vekt per areal (f.eks g/m2) : Har altså med trådtykkelse og strikkefasthet og hvordan stoffet faller å gjøre. (I parentes hva dette etter min erfaring tilsvarer i vanlig jerseystoff, begrepene brukes om det også, og om vevde stoffer)

Lightweight: Veldig tynt, kan være nesten gjennomsiktig  (som tynn jersey)
Medium weight: Ganske tynt, som en cardigan kjøpt på HM  (eller som ei normal t-skjorte)
Heavy weight – Grovstrikka, tjukkere garn  (eller som høykvalitets tjukk jersey)

Stoffene kan være veldig finstrikket og tettstrikket, og likevel kalles hacci eller sweater knit, så studer bildene og teksten nøye, for å unngå overrraskelser. Står det tight weave og lightweight, så er det tynt og tettvevd, og kanskje ikke akkurat det du forventer deg.

Å sy med slikt grovstrikket stoff har vært ganske utfordrende, det sklir og oppfører seg rett og slett nokså urolig. Er man så ulur at man i tillegg har valgt et stoff med striper har man gjort det enda litt vanskeligere for seg. Neste innlegg vil handle om cardiganprosjektet mitt, som har hatt en ganske kronglete vei mot målet.

Kanskje noen som kanskje heller vil sette seg ned med strikkepinnene? Ja egentlig jeg og, men det tar jo sånn tid…

2 thoughts on “Sweater knit?

  1. Takk for tips her! Er jo en jungel å finne frem i. Syns særlig det har vært vanskelig å finne noe som ikke er veldig tynt og i polyester. Foretrekker naturmaterialer. Skal sjekke ut linkene dine! 🙂

    • Fint å kunne være til hjelp 🙂 Tror for øvrig det er i ferd med å skje noe i i markedet, for det var faktisk en del enklere å finne relevante stoffer i år enn i fjor.

Legg igjen en kommentar

