En jakke

Ethvert damemennneske med respekt for seg selv trenger en cardigan, eller strikkajakke om du vil, til å slenge over skuldrene når man blir litt frossen, eller rett og slett bare har lyst til å gjemme seg litt.

Jeg har strevd litt med å finne en perfekt cardigan. Det er ikke alltid så enkelt å finne den rette, i rett stoff, med rett farge, som faller slik man vil, og som er i det riktige snittet. Men som sydame  har man heldigvis mulighet til å sy seg en cardigan selv. Jeg har i lengre tid hatt et  «cardiganprosjekt» på gang. Det her er en liten stemningsrapport fra det.

Skal man sy noe trenger man noe å sy det av. Stoff som egner seg til en cardigan er faktisk ikke så veldig lett å finne, og det har jeg skrevet en del om her.

Jeg fant stoff, og bestilte en god del. Det var ikke alt som var slik jeg trodde det skulle være, men det lærer man jo også en del av.

To av stoffene var imidlertid innenfor rammene, og de er etter litt om og men faktisk blitt til to ganske fine jakker, eller hva man skal kalle det for. Ingen av disse er sydd etter mønster, men jeg har prøvd å tegne og forklare framgangsmåten.

1) Jakkesjal, eller sjaljakke?

Dette brune stoffet tror jeg er rayon, kjøpt på fabric.com. Det er veldig finstrikket, lett, nesten gjennomsiktig, og deilig og luftig å ha på seg.

IMG_2577.JPG

Jakkepatenten er av det enkle slaget, og kanskje mer et sjal enn en jakke, men et slikt plagg er veldig anvendelig å slenge over skuldrene når man vil dekke seg litt. Kanskje man kan slå en knute på stoffet, eller feste det med ei nål.

IMG_2571.JPGIMG_2573.JPG

Jeg har prøvd å beskrive hva jeg har gjort på illustrasjonen under. Det er altså kun  sydd to sømmer under ermehullene,  deretter er stoffet brettet inn, og det er sydd en stikning hele velen rundt. Her må man nesten bare prøve seg fram til man finner en god fasong.  Min er litt sidere bak enn foran og rundet av i hjørnene. Alt er gjort på øyemål, og det kan godt hende jakke-sjalet er blitt litt skeivt. Men med et slikt stoff vises det ikke. Så veldig godt i alle fall.

IMG_2559.JPG

Det her stoffet er veldig urolig, og det lønner seg å sy rundt hele stoffstykket med en overlockmaskin (eller store sikksakksting kanskje?) for å stabilisere litt før man gir seg i kast med selve klippinga.  Jeg kastet også over kantene en gang til før jeg brettet dem inn. For å stabilisere kan det også være en ide å sy inn et tynt gjennomsiktig strikk (fås hos stoff og stil) i sømmen. Da unngår du den bølgekanten jeg har fått. Men en slik effekt an jo også være ønsket. Jeg prøvde først å sy en enkel rullefald rundt hele jakka, men min maskin og stoffet ville ikke samarbeide. Mulig det hadde gått om maskinen (og jeg) hadde hatt en bedre dag.

2) Genserjakke

Fordi det ikke er alltid det blir seg med en gang.

Stoff: Bomull med lurex-striper, ganske grovt, fabric.com.

IMG_2576.JPG

Litt trang fødsel på denne, delvis fordi stoffet er stripete og sklir, og jeg er fæl til å slurve.

Jeg hadde egentlig gitt opp hele cardiganprosjektet og i stedet begynt på en «feelgoodgenser»- aktig sak. På min måte, uten skuldersømmer, ellers er framgangsmåten ganske lik.

jakketegning

Stoffet sklidde, og jeg klippet og klippet og fikk aldri stripene til å matche. Så den ble litt annerledes enn først tenkt. Helt slutt klarte jeg å lage det brede båndet nederst for trangt, så den ble ikke noe fin på. Hele greia fikk derfor et lengre opphold i kurven med halvferdige prosjekter. Men så fikk jeg det for meg at jeg kunne klippe opp midt foran.

Sånn ble den til slutt. En ganske kjekk slengpå-jakke. Og overraskende varm.

jakkestriper

Ermer og hals er kantet med foldeelastikk. Det var ikke helt enkelt å få til på dette stoffet, men til slutt gjorde jeg det i to omganger, på samme måte som man syr fast vanlig skråbånd, og da gikk det (og det er kanskje meningen man skal gjøre det slik?)

Da jeg fikk stoffet ble jeg faktisk litt usikker på hvilken vei det var meningen det skulle brukes, for vranga var egentlig mer interessant enn retta. Jeg kom til at det var meningen at det skulle kunne bruker på begge sider. Ermer og band nederst er derfor sydd slik at «vrangsida» vender ut.

IMG_2566.JPG

Falding med innsydd  gjennomsiktig strikk. Strikken er sydd inn i overlocksømmen på vranga, deretter er kanten brettet inn en gang og sydd ned med tretrinns sikksakk. Ikke strengt tatt nødvendig å brette inn, for det ble overraskende pent og jevnt uten også.

IMG_2564.JPGIMG_2565.JPG

To be continued.

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

