… og nok en jakke

Jeg har sydd meg en «ordentlig» jakke også. Eller cardigan kanskje.
Mitt yndlingsmønster, Plantain, kan brukes til det også.

Her har jeg bare klippet to forstykker, og lagt til litt på hver side for belegg (bare brettet inn og sydd ned) ellers ingen endringer.

Stoff: ullinterlock fra Janus.

Dette har jeg lært:

  • Skal du lage cardigan av gensermønster, og ønsker knappestolpe, så husk at du må legge til ekstra for overlapp på ene sida. Ellers blir det hekter eller, som jeg har brukt, glidelås.
  • Det kan med fordel brukes fast stoff som belegg på innsida, eller kanskje sy på en fin blonde eller et bånd. Uansett, stabiliser stoffet med vliselin i knappestolpene.
  • Sy på halskant etter knappestolper. Og pass på at halskanten er stram nok. Min vippet utover = var for vid i forhold til selve jakken, og måtte byttes ut.

Men det ble da ganske bra til slutt.

IMG_2599-1.JPG

Ut på tur- aldri sur- garderoben min har fått et deilig tilskudd. Jeg kommer nok til å fortsette å eksperimentere med slike jakker, for det er noe jeg bruker nesten hele tida.

Andre cardiganmønstre:

http://imaginegnats.com/shop/the-meridian-for-women-sewing-pattern/

http://sewingmuse.com/products/jenna-cardi

http://www.welcometothemousehouse.com/2013/12/the-julia-womens-cardigan-its-here.html

 

Legg igjen en kommentar

