Innsida ut (skjørtesøm, del 2)

Av og til er det jo nesten slik at innsida er finere enn utsida.

Siden sist jeg sa jeg skulle sy meg skjørt, har jeg sydd meg tre stykker, alle etter egetkonstruert mønster. Og jeg kan jo si at det går bedre og bedre. Glidelås må jeg fortsette å øve meg på, men skjørt er det blitt, og for har jeg sydd, og fin linning har jeg sydd.

Å sy innsida av linningen i at annet stoff er en fin detalj, og også en fin måte å bruke opp litt ukurante stoffrester på. Her har jeg brukt en bit rød silke (som farget av!), en gammel jakke, og en rest bomullspoplin.

innside ikeaskjørt innside brunt skjørt innside svart skjørt

(For har jeg vært skeptisk til, i og med at jeg synes vanlig forsilke blir veldig klamt. Men det finnes alternativer. Stoff og stil hadde forstoff i en viskose-acetatblanding som ikke ble klamt i det hele tatt, så den har jeg sikret meg noen meter av. Nå håper jeg de får inn mer av samme slaget.)

Her er det mest fotovennlige ferdige produktet – fra utsida. Det fortsatt for mørkt til å få til skikkelige bilder, men dette ble jeg fornøyd med. Stoffet er en viskoseblanding som ligner litt på ulltweed, men som ikke er like varm. Mønsteret er et a-skjørt, som er klippet på skrå av trådretningen for å få finere fall.

skjørt klokke

Legg igjen en kommentar

